Tidak lagi berjalan di arah yang salah dengan pengalaman AR yang akan datang di Google Map




Di Google I / O 2018, syarikat itu menggambarkan bagaimana Google Maps boleh memanfaatkan kamera untuk mengarahkan arah dan senarai perniagaan untuk mendapatkan pengalaman Reality (AR) melalui Sistem Kedudukan Visual yang baru (VPS).

Pada dasarnya, apabila GPS anda tidak mencukupi, VPS akan menggunakan kamera telefon anda dan data back-end Google yang luas untuk menganalisis persekitaran anda untuk menganggarkan kedudukan dan orientasi tepat anda untuk mengenali di mana anda mempunyai ketepatan yang lebih tinggi.

Tidak ada kata-kata mengenai ini sejak itu, tetapi sebelum ini hari ini, Wall Street Journal berkongsi pandangan pertama mengenai ciri navigasi AR yang akan datang.

Dalam versi demo Google maps ini, terdapat pilihan "Mula AR" yang baru di samping "Arah" tradisional. Sebaik sahaja anda mengetuk padanya, peta digantikan dengan paparan masa nyata di sekeliling anda bersama dengan peta overhed tradisional.


Pengguna perlu terlebih dahulu memindahkan telefon mereka dan menunjuk kamera ke perkara-perkara di sekitar mereka supaya kamera dapat mengenali beberapa mercu tanda untuk menentukib di mana pengguna berada. Aplikasi ini pada dasarnya sepadan dengan mercu tanda dan objek yang diiktiraf dengan semua imejan dan data syarikat telah ditangkap dengan kereta Street View yang mengembara sekitar.

Sejenak selepas aplikasi itu menemui saya, satu set tanda panah yang tebal, tidak boleh-ketinggalan 3-D muncul pada skrin telefon saya, berlegar di tengah-tengah jalan. Anak panah menunjukkan betul, jadi saya menuju ke kanan. Itulah apabila tanda biru segi empat tepat muncul, terapung di atas kaki lima: 249 kaki sehingga giliran saya seterusnya. Di sudut, anak panah sekali lagi menunjuk ke kanan, dan di bawah jalan pin saiz gerai telefon menandakan destinasi saya. Ia seolah-olah Peta telah membuat arahan saya ke dunia nyata, walaupun tiada siapa yang dapat melihatnya.
Syarikat itu telah berkongsi dengan WSJ bahawa ciri yang akan datang ini dimaksudkan untuk berjalan arah dan tidak digunakan semasa memandu. Terdapat juga beberapa ciri yang bagus untuk memelihara hayat bateri dan penggunaan data telefon anda, sebagai contoh, menurunkan telefon anda akan beralih ke peta piawai sementara skrin secara automatik menjadi gelap selepas tempoh masa.

Ciri AR amat berguna pada awal perjalanan apabila seseorang biasanya mula berjalan ke arah tertentu hanya untuk menyedari bahawa dia akan pergi bertentangan atau ketika seseorang keluar dari kereta bawah tanah dan tidak yakin ke arah mana , dia perlu menuju. Dengan menggunakan kamera telefon pintar,  Google Maps akan mendapat gambaran yang lebih terperinci di mana anda berada dan di mana anda perlu pergi.

Walaupun ini memang kelihatan menarik, kebanyakan kita perlu menunggu lebih lama sebelum kita boleh mengambilnya untuk putaran. Ciri ini akan berjalan tidak lama lagi kepada beberapa Pemandu Tempatan, pengulas paling aktif dan pengguna Peta Google, dan akan datang kepada semua orang di peringkat yang lebih tinggi sejak syarikat itu menganggapnya memerlukan lebih banyak pengujian sebelum pengalaman itu siap untuk lebih luas ketersediaan.


Comments